tisdag 4 augusti 2020

Humlan Hanssons hemligheter av Kristina Sigunsdotter

”Jag heter Humlan Hansson och går i 5C. Jag har en bästis som heter Nour som går i 5B. Mitt liv är rätt bra, förutom att jag precis haft vattkoppor.

GLÖM det jag skrev! Från och med nu gäller detta: Jag heter Humlan Hansson, är elva år och mitt liv är KATASTROF.”

Så börjar boken om Humlan Hansson. Efter att ha haft vattkoppor och varit borta från skolan i två veckor, har Humlans bästis Nour blivit kompis med hästtjejerna. Som om inte den ofrivilliga ensamheten vore nog, så hamnar Humlans faster Fanny på vuxenpsyk. Humlan hälsar på henne och försöker komma på ett sätt att få henne glad igen.

Humlans hemligheter är en rolig och ganska skruvad bok. Jag skrattade flera gånger under läsningen. Samtidigt innehåller Humlans liv mycket svärta, men Humlan är tuff och går sin egen väg och bryr sig inte om vad andra tycker. Det är så befriande. Jag tror att alla skulle må bra av att bejaka sin inre Humlan lite mer. Bokens råa och humoristiska illustrationer passar dessutom utmärkt till texten. Läs! /Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar