Högläsningstips bilderböcker

Högläsningstips för barn från ca 4 år och uppåt, riktade till pedagoger, föräldrar och andra intresserade. En del av tipsen passar bra att föra etiska samtal kring i skolan eller hemma medan andra erbjuder en fin läsupplevelse. Vi rekommenderar att pedagoger först läser boken själva innan ni läser den högt för en grupp barn.


Hör gärna av er och berätta om hur någon av nedanstående böcker har funkat eller tipsa om andra favoriter att läsa högt, så lägger vi upp era tips och kommentarer!

Hcf Bilderböcker

Sofia Hedman
Granen som längtade

Granen längtar efter att få se världen och drömmer om att kunna flyga som fågeln eller springa som älgen. Men den står där den står. Inte ens vinden kan rucka den, trots att den tar i. Men så en snöig vinterdag kommer det tre människor. De sågar ner granen och tar med den till staden. Där får den stå mitt på torget och upplever sådant den tidigare bara kunnat drömma om. Men allt har sitt slut och så även för vår gran.

Granen som längtade är en fin berättelse om längtan, drömmar och livets cirkel. Passar fint att högläsa och samtala om med barn från ca 4 år. /Sanna


Altés, Marta
Ny i stan

Hur känns det att hamna på en ny plats? Vad är det som gör att man känner sig hemma? Detta är frågor som tas upp i Marta Altés bok Ny i stan

Detta är en varm berättelse om hur vi som människor kan mötas och betydelsen av att bli sedd. Den är väldigt aktuell i tiden och passar som högläsning för barn från cirka 3 år. /Åsa



Whitebrook, Eva 
Vi är monsterbarn

                    "Här är ett litet monster som har för lockigt hår,
                     och milda snälla ögon, som påminner om vår.
                      Det går inte hem i monstrens stränga värld,
                 där blickarna är hårda och man aktar sig för flärd.
 
                    Men han vill inte lyda. Han vägrar vara fräck!
                Han älskar gos och mys och tänker inte sprida skräck.
                Han drömmer om en framtid där han får vara snäll
                        och borsta sina tänder utan att få skäll."

Vi är monsterbarn är en fin bok om att inte passa in och om rätten att få vara den man är. Monstren är härligt färgglada mot en mörk och stämningsfull bakgrund. Men det som kanske fångar mig mest är monstrens uttrycksfulla ögon. Boken skulle säkert passa fint att samtala kring med barn i åldern runt 5-8 år.

Ett tips är att även spana in Korvtjuven (Gretteberg Engedal), som också den är en nyutgiven bilderbok och som behandlar samma tema. /Sanna


Fransson, Lisa 
Beckmörkret

Sivs favoritsaga handlar om flickan som aldrig var rädd. Själv är Siv rädd för Beckmörkret, som kryper in i huset när det skymmer. När hon går och lägger sig vågar hon inte blunda, då kan Beckmörkret komma och sluka henne. En kväll när det känns som värst och pappa redan har somnat provar Siv att berätta sin favoritsaga högt medan hon blundar...

Vem har inte någon gång känt att det är lite otäckt och läskigt när det är mörkt? Detta är en stämningsfull och spännande bok att läsa för barn från ca 5 år och uppåt. Det kan kännas tröstefullt att inte vara ensam om sina känslor, vad det än må vara. Berättelsen visar att det går att övervinna sin rädsla. /Åsa

 


 Barbro Lindgren
 Juan och Rosalia - En kärlekshistoria

Det här är en alldeles ljuvlig berättelse med känslor som många barn (och vuxna) kan känna igen sig i.

Juan ser Rosalia dansa på stadens lilla torg och blir så förtjust i henne. Han vet inte hur han ska göra för att hon ska upptäcka honom…

Jag har läst Juan och Rosalia för många förskoleklasser och den fungerar utmärkt som högläsning med pratstund efteråt. Den passar från ca 6 år och uppåt! /Åsa



                                                Fried, Hédi
                                                Historien om Bodri

Detta är en bilderbok skriven av Hédi Fried. Hédi överlevde sin tid i Auschwitz och i Bergen-Belsen och kom efter kriget till Sverige. Idag är hon 96 år gammal och har ägnat sitt liv åt att på olika sätt berätta om sina upplevelser och verka mot antisemitism och rasism.

Historien om Bodri handlar om Hédi och hennes bästa vän, hunden Bodri. Hédi och Bodri leker varje dag med Marika och hennes hund Bandi. Hédi och Marika är lika gamla. De har likadana skrapsår på knäna och båda har fått nya framtänder. Det som skiljer flickorna åt är att de ber olika böner. Hédi går i synagogan och Marika går i kyrkan.

När kriget och Hitlers soldater kommer till deras stad bestämde de att Hédi och alla andra judar inte fick vara ute och leka längre. Sen kom soldaterna och hämtade dem. Tillsammans med många andra judar sattes de på ett tåg och fördes bort. Bort från hemmet och Bodri som blev lämnad kvar.

Stina Wirsén har gjort de fantastiska illustrationerna i boken och de samspelar mycket väl med texten. Historien om Bodri väcker många tankar och kan säkert skapa en oro hos en del barn. Därför är det viktigt att man som vuxen ser och kan stötta barnen och hjälpa dem att få svar på sina frågor. Den passar även att läsas för äldre barn och skulle fungera utmärkt som samtalsunderlag även för ungdomar eller vuxna i exempelvis vuxenutbildning eller i en bokcirkel. /Sanna



Karlsson, Ellen 
Uma 5 ½ år
Uma 5 ½ år är den andra boken om barnen på Förskolan havet. (Den första boken heter Jojje 5 år och den tredje Lilly K snart 6 år) I denna bok får vi följa Uma. Hon är kompis med Jojje, men en dag när han är ledig och barnen går på utflykt frågar Lilly K om Uma vill följa med och hoppa på en studsmatta. Uma tycker om studsmattor, så hon följer med även om hon vet att de inte får gå ifrån gruppen. Det hela slutar med att två poliser hittar dem och kör dem tillbaka till förskolan. Uma skäms, samtidigt som hon tyckte att det var roligt tillsammans med Lilly K. Men det är kompisen Jojje som hon är trygg med. Till skillnad från Lilly K tycker han om när saker är som de brukar vara.

Uma bor tillsammans med sin mamma. Hennes mormor träffar de inte längre, då hon inte tyckte om att Umas mamma skaffade barn på egen hand. Lilly brukar prata med sin morfar i telefon, men relationen är lite stapplande och när morfar säger att barn och förälder inte kan vara bästisar blir Uma arg och ledsen. Hon och hennes mamma är ju bästa vänner! Hon funderar mycket och tänker att det var enklare när hon var tre. Då kunde hon känna inuti när saker och ting kändes rätt. Nu när hon är större är det svårare, tycker hon.

Böckerna om barnen på förskolan Havet passar fint att högläsa och prata kring tillsammans med de lite äldre förskolebarnen. /Sanna




Tidholm, Anna-Clara och Thomas
Vägen till mormorsvägen
Detta är en berättelse som en liten flicka som, likt Rödluvan, är på väg till sin sjuka mormor. Hon kliver av bussen och tittar sig omkring. Vilken väg ska hon ta för att komma till mormor? Flickan frågar en gubbe med hund och får en vägbeskrivning. Flickans vandring tar henne till Snabbmatsgatan, där barn leker i trädgårdarna och föräldrarna är inne och lagar mat och sedan vidare till de fina husen på Krusidullgatan. På Seniorvägen bor det mest gamla och skröpliga människor och på Knaperstigen bor folk i husvagnar, tält eller i hus som lutar åt olika håll. En del gator, som Skumraskbacken, känns otäcka. Och varför dyker gubben med hunden upp igen längs vägen?

Detta är en fin version av den klassiska sagan om Rödluvan, där man tas med på en vandring genom ett klassamhälle. Jag tror att text och bild i denna bok kan utgöra ett fint underlag för samtal med de äldre barnen på förskolorna eller i förskoleklass. /Sanna



Gordan, Kajsa 
Kjelle åker till Indien
Det här är en fin bok att ha som utgångspunkt för att diskutera kulturskillnader! Hunden Kjelle får följa med sin matte Bettan till Indien. Där är allting annorlunda. Det är väldigt varmt, maten är jättestark, de indiska hundarna har aldrig hört talas om koppel och kossor ligger och vilar precis varsomhelst. Kjelle träffar nya kompisar och försöker förklara hur det är att vara hund hemma i Sverige.  / Jessica Blohm




Platt, Anna
Ester Arg och Daisy Galej
Den här boken passar bra som utgångspunkt för samtala om känslor. Ester och Daisy är bästa vänner och gör allt tillsammans. Men de är väldigt olika till sättet. Ester retar lätt upp sig på småsaker, medan Daisy alltid ser livet från den ljusa sidan. Går det verkligen att vara vänner när man är så olika? Hur kommer det sig att Ester är så arg och Daisy så glad? Kan man välja hur man ser på livet och allt som händer? Till boken finns en lärarhandledning att ladda ner från förlagets hemsida. / Jessica Blohm




Eriksson, Amanda
Mitt andra liv
Det är lätt att bli avundsjuk på sina kompisar, det här med att tro att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet. I det här fallet byter två förskolebarn bostad med varandra några dagar. De upptäcker att det alltid finns två sidor av myntet, att det inte alltid är som man har trott. T ex det här med att få pannkakor till frukost varje dag, det var ju inte alls så fantastiskt när det visade sig att det serverades riven ost till istället för sylt... / Jessica Blohm





Habersack, Charlotte
Ett tryntroll flyttar in
Tryntrollet är på flykt från ett allt varmare klimat och flyttar in på Hemmeltoppen, innan de andra djuren hinner sätta upp staket för att hindra honom. Bara Partyharen tackar ja till Tryntrollets inflyttningsfest. Frågan är om han ska komma levande därifrån?
Det här är en humoristisk berättelse om förutfattade meningar, fördomar och rädslan för det okända, för barn från 4 år och uppåt. Sabine Buchner har illustrerat med härliga, fantasifulla bilder där det finns mycket att upptäcka. 
 / Jessica Blohm  





Juhlin, Sanna
Elaka Fröken Fårskalle
Riktigt bra bok om förutfattade meningar. Dessutom handlar boken om att både små och stora kan vara rädda för att förändringar per automatik ska leda till försämringar. Då är det lätt att gruppen pratar ihop sig och ställer till besvär. I det här fallet ska klassens älskade fröken sluta och få en ersättare. Barnen bestämmer sig för att inte tycka om sin nya fröken innan de ens har träffat henne. Hennes namn är konstigt och säkert luktar hon illa också. Som tur är finns det till slut någon som vågar gå emot gruppen! / Jessica Blohm 




Svensson, Lena
Du är bra som du är

En mycket klok bok om självkänsla, självförtroende och känslor i allmänhet som passar bra som diskussionsunderlag i grupp. "Vi ser olika ut och vi är olika. Så jämför dig inte med andra. Du är du och du är bra som du är." Läsaren och lyssnarna uppmärksammas på att man själv väljer sina egna tankar och känslor samt hur man skapar en positiv livssyn. Några enkla råd finns också för kompisrelationerna. Varje uppslag innehåller ganska lite text, vilket gör att boken passar för barn från kanske 4 år och uppåt. / Jessica Blohm





Tidholm, Anna-Clara
Allihop
Alla är vi olika. Om detta handlar Allihop, med utgångspunkt i korta berättelser om fem barn i en förskoleklass. Vi får träffa dominanta Frida som gillar ordning och reda, Evert som ofta är ensam och inte gillar att leka, Rosita som är för snäll, Jonny som har det jobbigt hemma och bortskämda Britta egentligen bara vill ha mer tid med föräldrarna. Här finns ett fint underlag till vidare samtal i grupp, där barnen har olika erfarenheter. Jessica Blohm





Wirsén, Stina
Leka tre
Denna bok fungerar allra bäst som diskussionsunderlag för barn i åldern 4-7 år. Tre knepiga situationer illustreras av tre lekande flickor i tre kapitel. Det första handlar om att det alltid finns ett sätt att medvetet exkludera och få någon att känna sig utanför. Andra kapitlet handlar om att dela lika. Det sista kapitlet handlar om att svara på omöjliga frågor i stil med "Vem skulle du bli ledsnast för om den dog"? Åhörarna får möjlighet att sätta sig in i situationer de förmodligen känner igen, men från ett utifrån-perspektiv, vilket gör att det blir lättare att förstå varför kompisen blir ledsen och att man kan vilja ge igen när någon varit dum. / Jessica Blohm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar