fredag 28 oktober 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson

Omslagsbild: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är en tokrolig ungdomsbok där 15-åriga Alicja berättar om sin familj och vad som händer under ett sommarlov. Alicja bor på Österlen med sin polska mamma, svenska pappa och storebror. Många dråpliga saker händer och Alicja vill skylla det mesta på sin mamma och de polska släktingarna. Boken handlar också om kärlek och vänskap. Alicja förälskar sig i samma kille som sin bästa kompis. Är det okej? Kan de fortsätta vara vänner? Vem blir ihop med Ola Olsson?

Ibland när jag läste den här boken stannade jag upp mitt i ett skratt och tänkte får man skriva så här om polacker. Jag blev nyfiken på vem författaren är. Då fick jag veta att Emmy Abrahamson har själv en polsk mamma och att titeln är en mening hon skrev om sin familj när hon var 8 år. Nu förstod jag att Emmy Abrahamson vill att läsaren både ska få sig ett gott skratt men också en tankeställare./Maria     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar