torsdag 9 februari 2012

Läsare tipsar: Liv & Lovisa av Emma Granholm

I en liten, sjaskig tvåa bor Liv, som längtar efter att bli sedd, med sin ensamstående mamma. Hon har en klasskompis, Lovisa, som tycks ha precis allt: Flashig villa, dyra märkeskläder, söt pojkvän och ett hejdundrande självförtroende. När tiden i nian börjar gå mot sitt slut och Liv och Lovisa börjar planera sina sommarlov, då händer det oväntade, det som förstör hela sommaren. På ett sätt som ingen av dem väntat sig, möts deras liv och de tvingas bo ihop. Trots allt kan Liv hantera sin ilska och avundsjuka, men en dag möts hennes liv av en vändning. På gott och på ont.
Denna bok känns väldigt sann, då många av dessa händelser ibland dyker upp i en tonårings liv. Den visar hur det är att få kämpa med att hålla ilskan inne, att tvingas behärska sig och leva på ett helt nytt sätt. Boken vänder sig nog framförallt till tonåringar, men även viktigt folk kring tonåringar, som bör förstå att det inte alltid är så lätt att vara i den här åldern. Boken är väldigt gripande och så fort man börjat fatta lite intresse för den, kan man inte sluta läsa. Den här är enligt min åsikt, den bästa boken jag någonsin läst. Säkert för att jag delvis känner igen mig, och kan identifiera mig med både Liv och Lovisa. Kort fattat – en riktigt bra bok, mer än väl värd att läsa! Rekommenderas!! /Nelly 15 år

Inga kommentarer: