fredag 1 juni 2012

Frost av Maggie Stiefvater


"Hans hemlighet räddade hennes liv...
Nu måste hon kämpa för att rädda hans."
                                           
Frost handlar om Grace som när hon var liten blev biten av vargar. Efter den händelsen har Grace fascinerats av vargar och i skogen bakom huset där hon bor lever de och visar sig ibland. Det är framförallt vargen med de gula ögonen som får Grace att rysa men som samtidigt väcker hennes nyfikenhet. En dag möter hon Sam som också är gulögd. Grace känner genast igen honom men det hon inte vet är att Sam är människa bara under sommaren men skiftar form på hösten och blir varg. Grace och Sam blir kära, en kärlek som är omöjlig. Vad ska de göra för att få vara tillsammans? Hur ska de kunna förhindra att Sam skiftar form till varg?

Det här är en fin kärlekshistoria men den är också spännande och fängslande för det händer saker som man inte riktigt tänkt sig. Frost får mig att tänka på Om jag kunde drömma (Twilightserien av Stephenie Meyer), samtidigt som böckerna påminner om varandra så är de ändå väldigt olika. Båda böckerna är fantasifulla och kan inte hända på riktigt men i Frost är Sam människa ibland och känns därför mer trovärdig än Edward i Om jag kunde drömma. Jag sträckläste Om jag kunde drömma medan Frost tog lite längre tid att läsa för att jag funderade mer vilket jag å andra sidan gillar. Det finns två böcker till om Grace och Sam; Feber och För evigt. Titta lite extra på böckernas omslag som är fantastiskt fina!/Maria   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar