måndag 7 januari 2013

Jellicoe Road av Melina Marchetta


När jag först såg den här boken med dess lite mystiska, fina, gröna omslag och med en titel som inte berättar särskilt mycket blev jag nyfiken. Det har skrivits mycket om Jellicoe Road i tidningar och bloggar. De flesta verkar vara överens om att början av boken är förvirrande och svår att förstå men när man läser vidare förstår man mer och mer och vill inte sluta läsa. Berättelsen utspelar sig i en liten stad i Australien och nutid varvas med vad som hände för 22 år sedan. Huvudpersonen Taylor är 17 år och går sista året på Jellicoe internatskola. När hon var 11 år lämnade Taylors mamma henne på en 7-Elevenbutik i trakten runt Jellicoe och försvann sedan. Taylor minns inte mycket från tiden innan och har svårt att lita på någon annan än Hannah, kvinnan som bor i ett hus vid floden och som tagit hand om Taylor de senaste åren. En dag är Hannah försvunnen och Taylor börjar söka efter henne men ingen vet var Hannah är. Taylor börjar undra vem är Hannah egentligen och hur hänger Taylors förflutna ihop med henne? Samtidigt är internatskolan indragen i ett territoriekrig med kadetterna och den kommunala skolan i Jellicoe och Taylor förväntas leda kriget. I krig kan allt hända... Taylor träffar många intressanta personer och det uppstår både vänskap och kärlek men också hemska händelser.

Jellicoe Road är en ovanlig men fantastisk bok. Jag brukar inte läsa en bok flera gånger men Jellicoe Road måste jag läsa om för att få klarhet i saker jag inte riktigt förstod men också för att den är värd att läsas igen./Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar