måndag 23 september 2013

Förr eller senare exploderar jag av John Green

Det här är ett boktips som är svårt att skriva, tycker jag. Förr eller senare exploderar jag är en så speciell bok som jag inte vill förstöra för Dig genom att beskriva den med fel ord. För jag tycker att Du ska läsa boken eftersom berättelsen är alldeles fantastisk, vacker, full av humor men också otroligt sorglig. Hazel Grace Lancaster är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan. Hazels mamma är orolig att Hazel ska bli deprimerad och isolerad i hemmet och vill därför att hon ska börja i kyrkans stödgrupp för unga med cancer. Mötena i kyrkan är knappast uppiggande men så en dag kommer Augustus Waters på mötet och Hazel möter hans blick…

Berättelsen handlar inte bara om Hazel och Augustus utan deras föräldrar och vänner beskrivs också på ett lysande sätt. Även boksamtal, en lång resa och svensk Hip Hop är viktiga inslag i boken.

Förr eller senare exploderar jag av John Green fick mig att bli upprörd, skratta och gråta, den väckte många känslor. Tillsammans med Himlen kan börja här av Jandy Nelson är det den bästa ungdomsboken jag läst på länge. Läs denna viktiga och underbara bok! /Maria


P.S. Förr eller senare exploderar jag håller på att spelas in som film. D.S.

John Green hälsar till sina svenska läsare:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar