fredag 25 april 2014

Läsare tipsar: Fotoalbumet av Laura Trenter

Boken som jag har läst heter Fotoalbumet. Laura Trenter och Katrin Jakobsen har skrivit boken och den kom ut 2010. Det finns en fortsättning på boken som heter Dagboken. Jag valde att läsa just den här boken eftersom jag läste på baksidan av boken och den verkade väldigt spännande. Det jag la märke till var även framsidan, den verkade intressant och titeln var liksom bra och gjorde boken ännu mer intressant. Bokens omslag passar väldigt bra med bokens innehåll. Den här boken är perfekt för barn och ungdomar som gillar mystiska böcker.

Boken börjar med att berätta om en tonåring kille som heter Gilbert och bor tillsammans med sin mamma. Hans pappa är död. Gilbert har alltid velat veta mer om sin pappa så en dag beslutar han sig för att gå upp på vinden för att se om det finns något om hans pappa där. Han hittar ett fotoalbum som har varit hans pappas. Konstiga saker börjar hända. Det är något mystisk med bilderna i fotoalbumet.

Jag tycker att det är en jättebra och spännande början. När texten är intressant från början så vill man bara läsa vidare. Man vill liksom se vad som kommer att hända i fortsättningen.
Gilbert upptäcker även att han har missat ett hopklistrat uppslag i fotoalbumet.

Jag tycker att slutet är bra eftersom Gilbert får reda på vad som har hänt med sin pappa. Det blev säkert en stor chock för honom men ibland är det bra att få reda på saker som man inte visste. Boken slutar spännande och fortsättningen på boken den ska jag absolut läsa.

En mening från boken som jag tycker är bra:
'' Gilbert ler för sig själv.
– God natt, pappa, säger han rakt ut i rummet."

Riktigt gulligt sagt tycker jag, eftersom Gilberts pappa är död men med de här orden som han säger så betyder det att han tänker på honom, att han alltid finns i hans hjärta./Julia

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar