onsdag 6 juli 2016

Att vara jag av Anna Höglund

”Det är ju bara mig själv jag vill vara, varken tjej eller kille. Bara jag, utan den klibbiga känslan.” Rosa är tretton år och har många funderingar kring sig själv, sin kropp, familjen, sin omvärld, om orättvisor, normer och dess konsekvenser. ”… oskuld det låter ju som oskyldig. Är man skyldig när man haft sex då, eller?” "Varför ska jag inte kunna få ha på mig vad jag vill?" "Varför ska man behöva vara rädd så ofta egentligen?" "Varför ska man behöva höra äckliga saker när man går förbi?" "Vad är det som får vissa att tro att de kan bete sig sådär?" "Varför hänger syrran med puckade killar?" Varför frågar pappa mamma om han har några kalsonger? Rosa bestämmer sig för att rita en serie om könsrollernas historia. 

Att vara jag handlar om att vara tonåring som så många andra ungdomsböcker men på ett annorlunda och mer tänkvärt vis utan schabloner. Berättelsen gör mig både arg och ledsen men är också rolig och inger hopp. Läs den! Boken har fantastiska illustrationer på varje uppslag som är lika viktiga som texten. Anna Höglund skriver i slutet av boken om böcker som varit betydelsefulla i arbetet med Att vara jag. Däribland Det andra könet av Simone Beauvoir ur vilken Rosa läser ”Man föds inte till kvinna, man blir det.” /Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar