onsdag 28 september 2016

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp

Caleb Krisp Vem som helst utom Ivy PocketDen föräldralösa flickan Ivy Pocket får i uppdrag av en gammal döende hertiginna i Paris att överlämna ett diamanthalsband till en väninnas barnbarn Matilda på hennes födelsedagsfest i England. Diamanten har magiska egenskaper. Stenen kan t ex visa sin ägare glimtar av det förflutna, nutiden eller framtiden. Ingen annan än Matilda får ta på sig halsbandet och ingen annan får heller se halsbandet innan överlämnandet. Hertiginnan varnar också för att det kan finnas tjuvar som vill komma åt diamanten. När uppdraget är genomfört belönas Ivy med hela 500 pund.
Väl ombord på fartyget till England får Ivy höra att hertiginnan har hittats mördad samma morgon.  Kommer någon att försöka stjäla halsbandet ifrån henne? Eller ännu värre, försöka döda henne också för att komma åt den åtråvärda diamanten?

Ivy Pocket är en ganska trögtänkt 12-åring med ett ovanligt gott självförtroende. Hon saknar förmåga att sätta sig in i andras situation, men har alltid svar på tal. Alltför ofta njuter hon också av andras olycka och lögnerna hoppar ur hennes mun mer eller mindre hela tiden. Ivy Pocket är en ovanlig och inte särskilt trevlig huvudperson, men det är ett nöje att få lära känna henne. 

"Hon (Rebecca) borde sitta inlåst" sa Matilda. "En vacker dag kommer hon att bli vansinnig och döda oss allihop"
Jag (Ivy) log varmt mot Matilda. "Inte allihop, kära du. Jag är övertygad om att Rebecca skulle tappa intresset när hon väl gjort slut på dig."
Den rara tösen fyrade av ett lidelsefullt svar, helt på franska. Jag är förvissad om att hon gav mig komplimanger för mitt blanka och silkeslena hår. Möjligen också min haka. Det är svårt att vara helt säker. 

Vem som helst utom Ivy Pocket bjuder på underhållande, magisk och spännande läsning eller högläsning. Även om boken är tjock, så är texten ganska glest satt. Filmrättigheterna är redan sålda och boken är hittills utgiven i 23 länder. Det finns också en egen webbplats om Ivy Pocket.
Detta är första delen av fyra och alla delar är rikligt och snyggt illustrerade. I början av varje kapitel finns en bild av något som kommer att hända i kapitlet, vilket ökar läslusten. Smart! Jag ser verkligen fram emot att få läsa nästa del i serien! / Jessica Blohm