onsdag 28 mars 2012

Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén

Detta är en bok som stör och berör. Stör därför att den visar hur orättvist livet är. Berör genom den för många av oss overkliga historien som nystas upp, men också för att den får mig att tänka lite extra mycket på hur lyckligt lottad jag är.

Ombenis lillasyster Maura kommer av en slump till Ombenis stad i Norrland. Det är fyra år sedan de sågs, då Ombeni lyckades fly från rebellernas läger i Kongo där de hölls fångna. Maura har haft det mycket svårt i lägret. Trots att hon och hennes lilla dotter har kommit till tryggheten i Sverige kan Maura inte uppskatta den. Hon är sur och arg och tar inte hand om sin dotter som hon borde. Ombeni är frustrerad över situationen och önskar att det var hennes glada favoritsyster Isabelle som lyckats fly istället för Maura... 

Wahldén har gjort flera resor till Kongo för Röda korstes räkning. På så vis har hon kommit i kontakt med en flicka som ensam lyckats fly till Sverige. Boken är en fortsättning på I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig, men kan läsas fristående. Snyftvarning!
/Jessica Blohm